Help! Ik zit in een depressie, wat kan ik doen??

Sombere momenten.
Iedereen heeft wel eens sombere momenten, soms een paar dagen of een hele week. Als je echt in een depressie zit, dan heb je hier meestal langere tijd al last van. Volgens de DSM heb je een depressie als je langer dan 2 weken somber bent, neerslachtig voelt, gedachten over de dood hebt, geen energie meer hebt, nergens meer zin in hebt, dat je zelfs de zon niet meer ziet schijnen en zo kan ik nog wel even door gaan om depressie te omschrijven. Sommige mensen hebben echt alle symptomen. En dat had ik ook.

High van de Hasj.
Ik had bijvoorbeeld veel last van somberheid en extreme neerslachtigheid, geen energie in mijn lichaam en geest, maar ook at ik heel weinig of juist heel veel, had ik suïcide gedachtes, voelde ik extreme eenzaamheid en isoleerde ik mijzelf van de wereld. Hiernaast kreeg ik ook veel last van angsten zoals; agorafobie (straatvrees), hypochondrie(angst om ernstig ziek te worden), paniekaanvallen en verslaving. Ik voelde me zwaar ongelukkig en voelde totaal niks meer, helemaal de weg kwijt en niet meer op deze wereld. Ik was niks meer waard en voelde mij een totale mislukkeling. Hoe heb ik überhaupt al die jaren zo kunnen leven, van de ene depressie in de andere en van paniekaanvallen naar high van de hasj en onder invloed van de alcohol.
Ik zei altijd tegen mezelf; het zal wel een reden hebben waarom ik nog op deze wereld ben. Maar langzamerhand kreeg ik mijn antwoorden.

Symptomen.
Heb je hier 1 van, dan spreek je van een symptoom, heb je meerdere symptomen, dan spreek je van het syndroom depressie.
Dit staat dan in het DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) handboek die wordt geraadpleegd door de hulpverlening. De DSM vooral word gebruikt om de labels te classificeren, om men dus van een label te kunnen voorzien, om een traject in te zetten.
De DSM heeft het over symptomen van de stoornissen en juist dat woord vind ik ontzettend zwaar klinken eigenlijk, omdat dit wel gaat over mensen. Ik heb er persoonlijk eigenlijk niet zoveel mee. De mens heeft de DSM destijds geschreven en gebruikt dit als meetinstrument, zo wil ik het dus ook benoemen.

De symptomen van een depressie zijn eigenlijk voor iedereen verschillend, alleen denk ik wel dat elke depressie een basis heeft van ernstige somberheid, extreme neerslachtigheid en het gebrek aan alle energie voor zowel lichaam en geest. Als je dus wilt weten of je echt aan een depressie lijdt en deze erkenning belangrijk vindt, is het mogelijk door middel van testen meer duidelijkheid te krijgen.

Depressie.
Mijn depressie begon eigenlijk al heel vroeg in mijn kinderjaren, daar was het eigenlijk al volop in ontwikkeling. Als ik dan ook zo terug denk ik dat het eigenlijk ook niet anders had kunnen gaan. Het is zo gelopen en al die jaren van strijd waren echt ongelooflijk zwaar. Omdat het niet alleen de depressie was, maar ook omdat er zoveel meer struggles bij kwamen kijken. Depressie heeft mij eigenlijk heel veel goeds gebracht en nu hoor ik je denken. Depressie is toch verre van leuk en aangenaam? Ja, dat klopt inderdaad, het is zeker niet leuk en gezellig. Het is 1 zwart gallig gat waar je in terecht komt en als je niet op je hoede bent, ben je letterlijk verloren. Ik heb dan ook de mazzel gehad, dat ik toch nog op een of andere miraculeuze wijze mijn verstand enigszins gebruikte.

Wat kun je zelf doen om uit je depressie te komen?
Ik zou willen dat er 1 remedie zou zijn voor iedereen met een depressie, zodat je depressie als sneeuw voor de zon verdween. Maar dat is helaas niet zo. Weetje, depressie is natuurlijk een reactie van je lichaam en geest op overbelasting, zwaaaaare overbelasting. Je lichaam heeft rust nodig en moet weer in balans komen. En hier moet je wat mee doen, ja je moet, maar alleen als je het ook kunt opbrengen. Het is natuurlijk ook ontzettend belangrijk om je tijd te nemen in deze periode en het ook zeker rustiger aan te gaan doen. In deze periode waarin je eigenlijk totaal overweldigd bent door alles, is het zo waardevol als je iemand hebt waar je je kunt ventileren en waar je je verhaal aan kwijt kunt. Als je praat, krijg je letterlijk lucht en die ruimte kun je benutten om te kijken welke eerste stap je kunt ondernemen. Mijn stap was om me ziek te melden op het werk waardoor ik een beetje ruimte kreeg om de depressie er te laten zijn.

Dus concreet: praat met iemand die jij vertrouwt, ventileer en neem dan die ruimte om gelijk een drukpunt uit te schakelen. Dus bijvoorbeeld minder te gaan werken of even een pauze in te lassen, vervolgens een afspraak te maken bij een praktijkondersteuner van de huisarts om in kaart te brengen wat er nu precies aan de hand is. Weetje wat ik heb gedaan? Ik heb iemand die ik ken gevraagd of zij mij wilde helpen, zij wist uit ervaring wat het was om depressief te zijn, zij was voor mij de ervaringsdeskundige die mij de tools kon aanreiken om beetje bij beetje weer grip te krijgen op de situatie en om stappen te ondernemen.

Hulpverlening.
Ik ben niet echt te spreken over de reguliere hulpverlening en met alle respect naar de hulpverleners die werken in de reguliere psychiatrische zorg, er schort er nog het een en ander aan. Er zijn zulke lange wachttijden die wel een half jaar kunnen duren voordat je überhaupt een intake gesprek hebt gehad. Vervolgens na het intake gesprek krijg je eigenlijk zo iemand voorgeschoteld en dan moet je nog maar afwachten of er een klik is tussen jou en de hulpverlener. En vaak is het zo, als je in een dergelijke situatie zit zoals in een depressie, neem je snel genoegen met het eerste contact omdat je het gewoonweg niet meer weet en radeloos bent.

De psychologen en psychiaters zijn goed geschoold maar het ontbreekt vaak nog aan de nodige ervaring in depressie zelf, waardoor je zelden de juiste persoon én hulpverlening, op maat, kunt krijgen. Hoe kan iemand jou helpen, als diegene niet eens weet hoe het voelt om een depressie te hebben gehad, laat staan enkele symptomen. Dan zeg ik niet dat niemand jou kan helpen als diegene geen depressie heeft gehad, het gaat om de levenservaring van diegene en niet over wat er in de boeken staat om te doen.
Het is de gouden combi; ervaring en theoretische kennis. Ik had het meeste aan diegene die wist wat ik dacht, wat ik voelde, wat ik niet voelde, waar ik stond en waar ik door heen ging. Dat was een ervaringsdeskundige, dat was voor mij de eerste stap naar herstel, iemand die echt oprecht naar mij luisterde en mij zag als een persoon die een depressie had en niet de depressie zelf was.
Ik heb zoveel hulpverlening gehad in het verleden gehad maar het heeft mij nog nooit zoveel gebracht als dat ik heb gekregen van een ervaringsdeskundige. Diegene kan ik ook voor jou zijn. Kijk hier voor mijn contact gegevens.

Doen.
Wat je kunt doen lijkt zo simpel zoals ik het hier in mijn blog omschrijf, maar de stap om te zetten is zo moeilijk. Alleen de gedachte aan het feit om de huisarts te bellen of die goede vriend/vriendin laat je blokkeren. Je blokkeert en verliest je weer in het negatieve. Ik hoop dat je dat iets aan mijn tips hebt die hieronder staan beschreven. Sommige tips spreken voor zich, een enkele heeft misschien meer toelichting nodig. Hier kan ik je ook bij helpen;)

Aantal tips:

  • Blijf bewegen, word wakker met een wandeling door het park of ga sporten.
  • Let op goede voeding, gebruik je blender voor een gezonde shake iedere ochtend.
  • Drink veel water.
  • Verminder suiker, cafeïne en bewerkte voeding. Koop goede en schone voeding (tips)
  • Gebruik eventueel aanvullende supplementen.
  • Houd een dagboekje bij om van je af te schrijven.
  • Blijf structuur houden.
  • Informeer je sociale netwerk over hoe je je voelt.
  • Blijf afspreken met anderen.
  • Blijf weg van stressvolle situaties.
  • Doe dingen waar je blij van wordt. Ga verder met je hobby of pak 1 op.
  • Gebruik de tijd van depressie om jezelf te leren kennen.
  • Ga mediteren.
  • Lees boeken over depressie, voeding, biografieën en neem kennis tot je.
  • Lees blogs van andere ervaringsdeskundigen.
  • Als je gelooft in God, vraag Hem om Liefde, Kracht en Energie! Bid elke dag!
  • Wees dankbaar voor alles wat je hebt, Alles! Zelfs je depressie, accepteer dit.
  • Vergeet nooit dat depressie tijdelijk is en dat je er sterker uit komt.

Hoop.
Ik hoop dat je krachtig blijft, want jij die in een depressie terechtgekomen is, bezit de kracht om hier zelf uit te komen. Het is geen lariekoek wat ik je vertel, want dit is 100% waar. Wij, als mens hebben de kracht om hier uit te komen. Dat jij de zon weer voelt als deze straalt. Dat je lacht als het regent en bliksemt. En als je er niet uit komt, dat je dan aan de bel trekt zodat je kunt zorgen voor beweging in je leven. Want JIJ bent diegene die de regie heeft, JIJ bent diegene die bepaalt wat het leven met jou doet en niet andersom. Dat geldt ook voor depressie, JIJ bent niet de depressie, JIJ hebt depressie en dat is tijdelijk. Blijf altijd hoop houden, maak van hoop zekerheid, want JIJ bent de kapitein van het schip, het schip is van JOU! Bevaar het!

Wil je persoonlijk contact? Sparren? Hulp nodig? Of heb je een vraag? Klik op deze link!

Aanvullingen zijn altijd welkom!

Alle goeds,

Jeff

Over

Dit vind je misschien ook leuk :)

Je mail wordt niet weergegeven. Je voor en achternaam is wel nodig ;)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.