Gebruik deze tips en je bent zo weer back on track

Mijn hoofd overspoelde weer gigantisch met allerlei shizzles.
Van gedachten die van positief naar negatief gingen en van manische acties naar statisch op de bank zitten kijkend naar niets. Weer een balans dingetje, want het valt niet mee om de ballen hoog te houden die er toe doen.

Zoveel dingen die ik graag wil
Ik wilde graag een blog schrijven, een vlog maken, verder met de online training, verder oriënteren naar een thuisstudie, sporten, spullen uitzoeken, terrasje betegelen, afspreken met een vriend, kamer van mijn oudste dochter verder inrichten enzovoorts enzovoorts. Je ziet het hier al wel, een waslijst van zaken die ik graag wil doen. Normaal gesproken kan ik dit plannen en dan lukt het wel, maar ik ben ook wel weer van spontane adhok dingen. Als ik dan iets in mijn hoofd heb, dan wil ik dit eigenlijk direct gaan doen. Geen verkeerde eigenschap dacht ik maar dan loop je wel achter de feiten aan als je to do list alleen maar groeit met de dingen die je wilt doen, niet MOET doen. WILLEN is Key, MOETEN is Not Done. Ja, maar Jeffrey; ik moet werken, ik moet dit en ik moet dat. Oké oké true, sommige dingen hebben prioriteit en moeten nu eenmaal, maar als je dit nu ombuigt naar ik wil in plaats van ik moet? Dat klinkt veel vriendelijker naar jezelf en is veel effectiever.

Fijn dagje
Gisteren (18-6-20) was gelukkkkkig een fijne dag omdat ik nauwelijks last had van hooikoorts, echt zooooo vervelend, stik! Als het regent ben ik gelukkig, vooral in de zomer. Heb gewoon bijna een half jaar per jaar last van deze irritante bedoeling. Medicatie helpt half gebakken iets, maar dat gebruik ik echt alleen als ik bijna doodga. Wel moet ik zeggen dat mijn neusholtes spoelen met de Rhinohorn neusdouche  (te vinden op de online drogist ademhalingsoefeningen van Wim Hof die mijn immuunsysteem versterkt en mij weerbaarder maakt. Voor mij is regen dus echt een zegen omdat dit de lucht weer schoon spoelt van pollen en andere verontreiniging.
Wat mensen trouwens vergeten is dat voeding vaak een kruisreactie kan geven op het lichaam waardoor je denkt last te hebben van hooikoorts. Neem bijvoorbeeld een appel, hierin zitten stoffen die lijken op die van de pollen van bomen. Als je dus allergisch bent voor boompollen, dan krijg je hier dus een overdreven reactie van in je lichaam. Het verwarmen van die voedingsmiddelen kan hiertegen helpen omdat het verwarmen de enzymen in het fruit veranderd. Omdat die enzymen veranderd zijn, ziet je immuunsysteem dit niet meer als de pollen stof.
Ik verwarm zelf ook mijn fruit; appels, peren, banaan, lekker! Heel makkelijk in een stoompan of Slow cooker!

To the frikkin point!

Vandaag is de blog niet zo lang, maar misschien ook maar goed ook want het draait om de inspiratie en tips. Hoe reorganiseer je nu weer je gedachtengoed, je brein chemie.
Wil je weten hoe ik het doe? Wat voor mij werkt en misschien ook voor jou werkt. Je kunt het op z’n minst proberen als je dit zelf nog niet toepast, toch? Ja, precies dat dacht ik dus ook.

Op een gegeven moment is het handig dat je gaat reflecteren, je zet jezelf voor een spiegel. In de spiegel die je jezelf voor houdt geeft je informatie. Daarin kun je zien hoe jij omgaat met een ervaring of gebeurtenis. Hoe je deze omzet in een manier die jij begrijpt en deze analyseert of onderzoekt. Op het eind ga je kijken welke betekenis je er aan kunt geven. Je hebt er hele uitgebreide schema’s voor, maar ik doe het op de manier die ik hieronder beschrijf.

Voorbeeld:
Ik was de laatste tijd erg onrustig in mijn huis. Hierover ben ik gaan nadenken en kwam ik tot de conclusie dat ik erg onrustig werd van de spullen die ik heb en overal staan (het staat nog redelijk vol na mijn verhuizing (VAN VORIG JAAR ) haha. Ik begrijp waar de onrust vandaan komt. Het is voor mij dan van belang welke stap ik dan concreet kan nemen om de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Dit ga ik doen door spullen die ik niet meer gebruik naar de kringloop te brengen en spullen die kapot zijn naar de stort te. Het belangrijkste is voor mij dat ik spullen wegbreng of weg gooi die geen emotionele waarde hebben en echt kapot zijn.

Zo creëer ik ruimte in mijn huis maar ook direct in mijn hoofd, want het is weer opgeruimd en een stuk overzichtelijker. Nu ga ik ook beter letten op de spullen die ik aanschaf, of dit nodig is en/of ik het al heb, want ik kan ook wel een beetje horden 😛
Nu heb ik weer meer space om de andere dingen van de to do list met focus aan te pakken.

Jij bent je eigen spiegel
Reflecteren is echt een vaardigheid die je jezelf aan kan leren. Reflecteren is een manier van leren maar direct ook een vaardigheid, je moet het eerst kunnen voor je ervan kunt leren.
In grote lijnen is reflecteren een manier die iedereen kan leren. Je kunt vooraf, tijdens of na een gebeurtenis reflecteren. Onbewust doe je dat eigenlijk al als je achteraf nadenkt over een keuze die je hebt gemaakt die misschien niet zo handig was, of juist wel.

Reflecteren kan enorm bijdragen in je persoonlijke ontwikkeling. Ik ben hier ook nog steeds dagelijks mee bezig en ik leer hier veel van. In mijn opleiding maakte ik gebruik van Reflecteren: de basis van Mirjam Groen. Deze is ook te leen in de bibliotheek. Misschien een keer leuk om te lezen.
Door bijvoorbeeld vóór een dergelijke situatie na te denken over mijn handelen, kan ik vaak veel beter anticiperen op onrealistische verwachtingen die ik met een situatie kan hebben.

Ventileren
Wanneer je alles bent na gegaan in een reflectie sessie, dan ga je ventileren. Alles wat je kwijt wilt deel je met een persoon waar je goed mee kunt kletsen, ventileren die handel! Dan ben je ook die last op je schouders kwijt. Ventileren is met regelmaat altijd aan te raden. Ook heb ik er zelf nog wel een handje in om dit te verzaken. Gelukkig heb ik een geweldige vrouw die mij daar vaak aan herinnerd.
Tijdens het ventileren pak je verschillende aspecten aan; je bent namelijk je communicatie skills aan het onderhouden, je bent je ‘ei’ kwijt, het sociale aspect, je kunt sparren, je doet nieuwe ideeën op en je kunt lekker lachen in het gesprek. Dit zorgt weer voor een goed humeur.

Maak het je eigen
Gedachtengoed reorganiseren en ruimte maken in je hoofd kun je op een effectieve manier bereiken door te reflecteren, te ventileren en direct actie te ondernemen!

Reflecteren is dus een manier, een vaardigheid die je kunt leren om je gedachtengoed, breinchemie en humeur weer in balans te brengen. Door te reflecteren krijg je oplossingen in je antwoorden. Deze oplossingen kun je praktijkgericht inzetten door bijvoorbeeld op te ruimen in huis.
Door het opschrijven van je reflectie krijg je visueel meer duidelijkheid over je gedachten, denken en handelen. Probeer het eens!

Ik hoop dat je het een leuke blog vond en dat je deze mindspiratie wellicht zelf kan toepassen in je leven. Heb je vragen en/of opmerkingen? Laat een berichtje achter.

Dankjewel en alle goeds,

Jeff

Over

Dit vind je misschien ook leuk :)

Je mail wordt niet weergegeven. Je voor en achternaam is wel nodig ;)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.