Depressie onder jongeren komt vaker voor dan je denkt

In mijn blogs heb ik het vaak over depressie en onderwerpen die hieraan gelinkt zijn. In dit blog ga ik dieper in op het onderwerp depressie bij jongeren.

mindspiratie jongen op het strand in depressie

Vooral nu is het belangrijk om te weten wat depressie is en wat dit inhoudt. In deze onzekere tijden van corona vol beperkingen en sociale afstand kan een depressie zich vrij snel manifesteren.

Vooral onder jongeren, wat een kwetsbare doelgroep is, is depressie letterlijk een sluipmoordenaar.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat omstandigheden vaak een grote rol kunnen spelen in tijden van depressie.

Lees gauw verder..

Wat is een depressie?

Iedereen heeft wel eens last van een dip of ziet het niet meer zitten. Meestal voelen we ons een tijdje somber na een tegenslag. De oorzaak van zo’n dip is dan duidelijk en verdwijnt meestal na een aantal uurtjes. Ook kan het soms na een paar dagen verdwijnen.

Depressieve klachten duren overigens veel langer en komen regelmatig weer terug. De somberheid is veelal extremer en veel krachtiger en gaat ook niet zomaar weg. Ook kunnen er andere klachten tevoorschijn komen, zoals minder interesse, focusproblemen, denken aan de dood, vermoeidheid en vaak klachten zoals hoofpijn, buikpijn of rugpijn.

Als je last hebt van depressieve klachten, ben je niet alleen. Ongeveer 15% van alle jongeren heeft wel eens last gehad van een depressie. Depressie is zeker niet raar of abnormaal, maar het is helaas een van de meest voorkomende mentale problemen die jongeren (mensen) ervaren.

Hoe krijg je een depressie?

Er zijn een heleboel factoren die invloed hebben op het krijgen van een depressie. Meestal kun je niet een factor aanwijzen voor deze klachten. Sommige mensen hebben een aangeboren aanleg hiervoor.

Maar depressieve klachten kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door lichamelijke ziekten, zoals de griep, lage of hoge bloeddruk of ongezonde voeding.

Depressieve gevoelens komen ook vaker voor na het verlies van een dierbare, verliezen van een job, geen job kunnen vinden of je relatie is verbroken.

Daarnaast kunnen een negatieve manier van denken, een laag zelfbeeld, eenzaamheid, weinig sociale contacten en weinig leuke dingen ondernemen deze gevoelens enorm versterken.

Depressie komt ook vaker voor in combinatie met andere problemen, zoals angsten, relatie struggles, struggles op school of op het werk en verslaving aan alcohol, medicatie en drugs.

mindspiratie tools om je depressie te verminderen

Leren omgaan met een depressie

Er zijn twee manieren om een depressie te verminderen. Ten eerste willen we de oorzaken van een depressie zo veel mogelijk uitbannen. Als je bijvoorbeeld gepest wordt op school, is het belangrijk om er eerst voor te zorgen dat het pesten de kop wordt in gedrukt.

De tweede manier om een depressie te verminderen is het leren van vaardigheden en hulpmiddelen die je helpen om depressiviteit onder controle te krijgen. Hieronder zal ik een aantal vaardigheden beschrijven die kunnen helpen om depressieve klachten te verminderen:

Meer leuke activiteiten plannen en ondernemen

Veel jongeren die last hebben van depressie, voelen zich te vermoeid om leuke activiteiten te ondernemen. Soms weten ze niet goed hoe ze dat kunnen plannen. En als ze leuke dingen doen, beleven ze er minder fun aan.

Het is dus een doel op zich om weer meer leuke activiteiten te integreren. Het kunnen soms kleine aanpassingen zijn waardoor je je weer beter kunt voelen. Dit begint met het plannen van leuke activiteiten.

mindspiratie contact leggen tijdens depressie

Meer leuke contacten met andere mensen hebben en houden

Jongeren die zich depressief voelen, hebben vaak heel veel moeite om leuk contact met anderen te hebben. Soms vinden ze het gemakkelijk om juist contact te vermijden, dan raken ze onbedoeld alleen of beleven ze minder fun aan contact.

Als je teveel en te lang alleen bent, dan wordt een depressie erger. Zelf als het niet direct fijn voelt, kun je een depressie verminderen door meer onder de mensen te komen.

Anders leren denken

Jongeren die zich depressief voelen, hebben ook vaak last van negatieve gedachten. Het is juist de bedoeling om manieren te krijgen, tools, om negatieve gedachten te veranderen en om meer positieve gedachten te vinden. Anders denken kost veel energie in het begin maar zal snel vrucht geven en verbetering laten zien in je denkwijze. Daarnaast lucht het op en vermindert dit negatieve gevoelens.

Minder piekeren

Bij jongeren die last hebben van negatieve gedachten komt het vaak voor dat deze gedachten zich aan hen opdringen zonder dat ze daar zelf om vragen. Het gaat vanzelf.
Anderen denken weer heel diep na over negatieve gedachten omdat ze daar een oplossing voor willen vinden. Er bestaan verschillende manieren om piekeren te verminderen of te stoppen zoals; mindfulness en het opschrijven van je piekergedachten.

Assertief zijn (voor jezelf opkomen)

Soms vinden jongeren die last hebben van een depressie het moeilijk om hun gedachten, gevoelens en behoeften op een goede manier te uiten. Assertieve vaardigheden helpen je om beter op te komen voor de dingen die jij belangrijk vindt. Je leert bijvoorbeeld om nee te zeggen en om je mening op een respectvolle manier te geven.

Sociaal zijn (presentatie)

Jongeren die vanwege een depressie niet lekker in hun vel zitten, reageren soms negatief of vlak op anderen. Ze lachen bijvoorbeeld niet of weinig, verzorgen zich niet goed of maken geen oogcontact tijdens gesprekken.

Daardoor stoten ze andere mensen af, meestal onbedoeld. Om een depressie te verminderen is het juist belangrijk om fijn contact met andere (leuke) mensen te onderhouden. Sociale vaardigheden helpen je namelijk om beter en leuker contact te hebben.

mindspiratie trek aan de bel tijdens depressie

Trek aan de bel!

Ik weet uit eigen ervaring dat een depressie geen kattenpis is, verre van dat! Het is mentaal super zwaar. Als volwassene heb je nog enige veerkracht en relativeringsvermogen maar als jongere bezwijk je gauw onder depressieve gevoelens en depressie.

Ik wil een depressie onder volwassenen zeker niet kleiner maken. Maar de heoveelheid in bagage en levenservaring kan wel degelijk verschil maken in je depressieve ervaring en hoe je ermee omgaat.

Ben je ouder en vermoed je dat je kind een depressie heeft? Neem contact met mij op via de mail: info@mindspiratie.nl of via mijn contactgegevens.

Ik als Jongerencoach i.o. en ervaringsdeskundige weet als geen ander wat depressie inhoudt en welke vaardigheden passen bij jou als persoon. Daarnaast gaan we samen kijken welke oplossingen er mogelijk zijn. En oplossingen die zijn er zeker!

Vind je het fijner om een vrouwelijke jongerencoach te hebben?

Check dan de onderstaande websites:
YoubeYou
Of
ikbenik kindercoaching!


Groetjes,

Jeff

Mooi en gezondMooi en gezond

Over

Dit vind je misschien ook leuk :)

Je mail wordt niet weergegeven. Je voor en achternaam is wel nodig ;)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.