Waarom voldoende slaap belangrijk is

Zoals in elke blog gebruik ik mijn eigen ervaring die omgezet wordt naar inspiratie en is dit uiteraard vandaag ook het geval.

Fris je op voor de nacht

De inspiratie voor dit blogartikel kreeg ik door afgelopen nacht, deze was echt super kurk!


De nacht die ik zoals altijd begon met mijn standaard ritueel, die soms iets afwijkt maar in grote lijnen altijd hetzelfde is.

Ik bericht mijn vrouw dat ik ga slapen en sluit mijn telefoon af, zet alle internetmogelijkheden uit en druk op het vliegtuigje.

Daarna fris ik me op door te douchen, tandenpoetsen en lees ik een boek voor ongeveer 15 minuten.

Het boek is meestal een boek die me ontspannend laat lezen, een luchtig en niet te ingewikkeld boek.

Lees dus geen boeken zoals; Bij ons in Auschwitz, dat is niet echt handig door de heftige verhalen die er in staan.

Neem liever een boek zoals deze.

Herstel en ontspan

Zodra je een boek gaat lezen gaan je hersenen ook ontspannen en doordat het al wat donkerder in de kamer is, kan de melatonine ook zijn werk doen om je slaperig te maken.

Je zult misschien denken dat als je met je telefoon bezig bent tot het moment dat je gaat slapen, dat dit niet uitmaakt omdat je toch wel slaapt, maar je zult een slaap hebben die van mindere kwaliteit zal zijn.

Slaap is voor mij ontzettend belangrijk, omdat ik de dag erna juist functioneer op die slaapuren.

Tijdens je slaap herstelt je lichaam van fysieke inspanning en ordent het brein je opgedane indrukken en informatie.

Krijg je dus onvoldoende slaap, zoals ik vannacht, kun je dus nog negatief effect ervaren van de dag ervoor.

Je hebt niet genoeg tijd gehad om alles te verwerken. Ik houd zelf persoonlijk altijd 8 uur per nacht aan, dat heb ik nodig.

Voor iedereen zal dit iets verschillen, maar ik ben van mening dat dit toch wel het minimum is.

Structureel toepassen

Voldoende structurele slaap is dus ontzettend belangrijk. Als je de tips die ik hieronder beschrijf toepas, een enkele of meerdere, zal dit zeker de kwaliteit van je slaap positief beïnvloeden.

Waarom voldoende slaap belangrijk is? Hieronder een aantal tips.

De volgende tips zijn in willekeurige volgorde

  • Zet je telefoon uit of op vliegtuigstand (alle internetmogelijkheden uit) doe dit minimaal een half uur voor het slapen gaan.
  • Creëer een eigen ritueel voor je gaat slapen. Dit doe je elke dag weer.
  • Doe rek en strek oefeningen om je lichaam en spieren te laten ontspannen.

  • Zorg voor een zo donker mogelijke ruimte waarin je slaapt. (Melatonine wordt geactiveerd)
  • Neem eventueel een magnesium supplement (citraat)
  • Drink geen cafeïne/alcohol voor het slapen gaan.

  • Ga op een vast tijdstip naar bed en sta ook op een vast tijdstip uit bed.
  • Bij piekeren of malen schrijf je al je gedachten uit op papier voordat je gaat slapen, zo is het uit je systeem.
  • Ga in je gedachten de dag bij langs en benadruk successen en leuke dingen.
  • Sluit de dag af in bed door te bidden en te danken voor alles wat je die dag hebt gedaan en hebt gekregen of doe dit in een vorm van meditatie.

Dit zijn enkele tips die ik zelf ook dagelijks toepas voor het slapen gaan. Het werkt voor mij en hoeft niet direct voor jou te werken. Ik zou zeggen probeer het uit.

Een hele fijne zondag en tot de volgende blog!


Peace out!

Jeff

Over

Dit vind je misschien ook leuk :)

Je mail wordt niet weergegeven. Je voor en achternaam is wel nodig ;)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.